Annie Bogsjö

je ne regrette rien

sammanfattning av resan, del fem

Kategori: australien 2012

cape tribulation
jag, nanna, peter & harriet bestämde oss för att åka upp till tropiska cape tribulation i två dagar för att göra något vettigare än att festa. vi blev hämtade med buss & stannade några gånger på vägen för att kolla på den vackra regnskogen & sedan kom vi fram till vårt hostel. vi tog en promenad till stränderna där man tyvärr inte fick bada då det fanns krokodiler, men fint var det. nästa dag bokade vi in oss på lite äventyr, alla fyra ville testa djungelsurfing (att åka linbana mellan höga träd i djungeln) men de hade inte plats för oss alla samtidigt så jag bestämde mig för att åka & rida på morgonen & sedan ta den sista platsen djungelsurfing vid lunchtid. att få galoppera på stranden var fantasikt & surfingen var inte alls läskig utan bara rolig! på eftermiddagen började hemresan & vi stannade på vägen för att åka på krokodilsafari. riktigt coolt, vi såg åtta vilda krokodiler i daintree river.

cairns
vi var trots allt glada att vara tillbaka hos våra vänner på vårt partyhostel & första dagen hade jag, nanna & peter bokat in oss på "uncle brains tour", som är en tur som tar dig runtom staden i en galen buss & besöker kända vattenfall & fina platser. vi besökte bland annat en naturlig vattenrutchbana i josephine falls & även kända millamilla falls där många musikvideos/reklamer spelats in. som en guidadtur deluxe alltså, med allsång & lekar i bussen & vi hade så himla roligt. sista dagarna i cairns spenderade vi vid lagunen som hade renoverats tidigare men nu äntligen öppnat. sola, yes! sista kvällen gjorde vi våra tatueringar & sedan gick vi ut på finmiddag med våra svenska vänner + harriet på en grekisk restaurang innan vi fick gå upp kl. 04:00 för att åka till flygplatsen.

sydney
jag & nanna landade efter väldigt lite sömn på planet i älskade sydney, vi hade förberett oss på kyla eftersom det nu var vinter nere i söder men det var fint svenskt höstväder. vi hade bokat in oss på ett fint, centralt & dyrt hostel för att lyxa till våra tre sista dagar! vi unnade oss att shoppa loss, äta ute & bara ha det gött nu eftersom vi levt som fattiga backpackers i tio veckor & hade lite pengar kvar. vi promenerade runt, handlade massa fina secondhandkläder, kollade på operahuset ännu en gång & sista kvällen firades 4th of july i vår hostelbar så det blev många sista snakebites & dans tills alldeles för sent. riktigt lyckade sista dagar innan vi påbörjade resan hem. tack underbara australien & alla jag träffat, jag hoppas att vi ses snart igen!