Annie Bogsjö

je ne regrette rien

att bestiga världens högsta fristående berg

Kategori: mina dagar, tanzania 2014

japp, då kommer en liten sammanfattning och lite bilder från vår bergsbestigning. det är sjukt att skriva att jag har bestigit ett jäkla berg, men det har jag faktiskt! det hela tog sex dagar. man vandrar bara drygt en mil om dagen, så själva vandringen är inte speciellt jobbig. efter tre dagar började jag få huvudvärk vilket är ett av många symtom på höjdsjuka. sedan blev det såklart bara värre ju högre vi kom och när vi efter tre timmars sömn skulle påbörja toppbestigningen den femte dagen så hade min kropp nästan gett upp. det är svårt att beskriva för någon som inte varit där, men höjdsjuka gör att hela kroppen i princip fungerar sämre och sämre. sista sex timmarna till toppen var verkligen en mardröm för mig och vi fick dela upp gruppen då de andra behövde gå snabbare för att inte frysa. jag däremot gick bara långsammare och långsammare, jag kräktes, hade ont i hela kroppen, kunde knappt andas och fick anstränga mig med hela min viljestyrka för att inte vända om. det var det jobbigaste jag gjort i mitt liv! när vi efter sex timmar kom upp på första toppen gillman's point kl. 06:30 på morgonen och solen började gå upp så trodde jag knappt det var sant. vi var uppe! sedan gick det av bara farten fram till nästa topp som heter stella point och där träffade vi resten av gänget och kunde ta den bild som vi tagit vid varje skylt på vägen upp - headstand! som ni kan se så är jag upp och ner på de flesta bilder, det var vår grej kan man säga. underbar känsla att stå på huvudet på 5756 meter över havet! mina krafter var sedan helt slut så jag skippade den tredje toppen för att orka ta mig ner. det är inget jag ångrar idag och jag är otroligt stolt att vi alla klarade det upp till toppen! fantastisk känsla. jag skulle aldrig göra om det, men jag ångrar det inte. ciao!
 
Kommentera inlägget här: