Annie Bogsjö

je ne regrette rien

sluta sprid negativ energi på sociala medier

Kategori: viktigt

jag hatar egentligen att behöva skriva det här, för jag vill inte bidra till alla otroligt onödiga och idiotiska debatter, åsikter och skräp som sprids på facebook, instagram och bloggar. men jag ska göra det utan att ta upp alla de frågor som just nu cirkulerar i mitt flöde, få det ur mitt system och sedan gå vidare.
 
det är så otroligt mycket hat överallt. personer som uttrycker sin avsky för andras politiska åsikter, bakgrund, hudfärg, livsval, kön, barnuppfostran och jag vet inte allt. mina flöden svämmas ständigt över av antifeministiska åsikter (eller anti-jämställdhetsåsikter för er som tror att inte alla kan vara feminister), hån, rasism, främlingsfientlighet, avundsjuka och personliga påhopp. hur kan vi människor hålla på såhär? hur kan vi använda vårt fantastiska kontaktnät som internet är över världen till den här skiten? det är bortom mitt förstånd, och jag är så otroligt trött på det! att personer hatar, klagar och är missunsamma. vad är meningen?
 
jag har själv haft negativa åsikter som jag spridit runt omkring mig, men jag har varit och är kanske fortfarande ung och oerfaren. har varit oberest och trångsynt och framförallt bortskämd. jag tror att detta är nyckeln till att sprida negativ energi - brist på erfarenhet, och främst brist på medkänsla och empati. ingen är perfekt, absolut inte jag, och det är inte det vi behöver sträva efter heller. du kanske också har en lång väg kvar till att bli en bättre människa, det är en väg vi kan vandra hela livet utan att se ljuset i tunneln, för vi kommer aldrig fram. men du kommer ALLTID så mycket längre med glädje och kärlek än med hat och negativitet.
 
livet är något vi ska vara tacksamma över. att vi får finnas, får vakna friska och älskade. att vi växt upp i ett av världens främsta välfärdsländer med sjukvård, skola och mat. förstår vi inte hur lyckligt lottade vi är? tydligen inte. personer som har tid att sprida så otroligt mycket hat på nätet måste ha otroligt sorgliga liv, eller bara alldeles för mycket fritid. kanske är det effekten av att växa upp här. för vi borde verkligen veta bättre än så, och använda vår tid till något bättre. spendera tiden med din familj eller gör en insats för samhället. eller om du nu så gärna vill hänga på facebook hela dagen, gör det, men snälla sluta dela skräp. det handlar inte om att vi inte ska få njuta av livet för att det finns de som har de sämre. eller att vi inte ska få tycka det vi tycker. det får vi absolut, men detta är så mycket större. det handlar om medmänsklighet och kärlek. vi gör alla vårt bästa och vi har alla problem i bagaget.  vi borde använda allt det fina i våra liv till att lyfta andra och dela med oss istället för att trycka ner. vi borde lära oss av de som är olika istället för att förakta och kasta skit. en dag är det du som står där och behöver hjälp eller positivitet och då kommer du vara evigt tacksam den som kan ge dig ett ljus i mörkret. för en bild som får dig att le istället för att få ont i magen. kom ihåg det! tänk en extra gång innan du trycker på "dela".
 
jag vill inte längre vara en del av den här sortens aktivit mörkerspridande, jag behöver inte negativ energi i mitt liv som är helt och hållet onödig. från och med nu kommer jag ta bort och blockera alla personer som slösar sin tid på skit. för vi har nog med skit i den här världen ändå. punkt, ciao.
 
Kommentera inlägget här: