Annie Bogsjö

je ne regrette rien

machu picchu

Kategori: resor, sydamerika 2016

det som många tänker på när man pratar om världsdelen sydamerika är såklart machu picchu i peru. samma gällde för oss, något vi läst på och frågat alla som varit där om! dock blev ju jag matförgiftad bara någon dag innan vi tänkt oss att påbörja vandringen, så vi fick tänka om lite i planeringen. att besöka machu picchu kan ju göras på olika sätt, man kan vandra eller åka tåg/buss hela vägen upp - beroende på vad man gillar. vi som gillar att vandra ville gärna göra det, och många andra turister hade rekommenderat rutten som går över bergskedjan "salkantay". den ryktades dock vara väldigt fysiskt tuff och dessutom pågå under fyra hela dagar, och jag kände att efter att inte ha ätit på två dagar så skulle detta nog bli för svårt för mig. vi valde därför rutten "inka djungle trek", som också är vandring men inte alls lika tuff, hög och lång. dessutom ingick i denna gratis ziplining, mountainbiking och bad i hotsprings. i efterhand är jag superglad att vi valde detta, för vi hamnade med en grupp människor som var helt fantatiska och vi hade en rolig och duktig guide. själva bestigningen till ruinerna började efter tre dagar i djungeln med att gå upp kl. 04:00 och vandra upp för 1800 trappsteg för att nå dit. riktigt jobbigt, men värt det! att se solen gå upp över machu picchu är något av det coolaste jag varit med om! att sedan vandra runt där i det gamla inkariket och vilda lamor var nästan overkligt. kan nu checka av två av världens sju moderna underverk. ciao!
 
Kommentera inlägget här: