Annie Bogsjö

je ne regrette rien

mat år 2017

Kategori: mina dagar, ätbart

när jag går igenom mina bilder tagna förra året är det två kategorier som dominerar: bilder från resor och bilder på mat. det första skriver jag om och visar er hela tiden, men mindre av det sista. jag vet att det är några som tycker det är kul med matbilder och inspiration så tänkte att jag gör ett inlägg som sammanfattar det. att laga mat är en stor passion för mig och jag bor tillsammans med en kille som älskar att äta så det är en bra kombo. vi bor ju också i sveriges pubtätaste stad så det finns alltid nya restauranger att prova vilket är så kul! ciao.
 
detta åt vi i meddellin, colombia i januari. en restaurang som serverade koreansk mat, och detta är en vegetarisk bibimbap. lätt att göra själv och otroligt gott med olika såser!
 
 
i februari var vi hemma i kylan igen och vi passade på att äta fredagstacos! vi hade ätit mycket mexicanskt på resan men svenska tacos såsom man är van att äta dem är ändå svårslaget. 
 
 
i mars åkte jag till warzsawa, polen för att hälsa på min bästa killkompis! vi började dagen med att äta frukostpizza med cappucinos för 1 EURO. sjukt billigt, åk till poslen och var rik säger jag bara, rekommenderas varmt!
 
 
tog inga matbilder i april?! orimligt, men okej. i maj var vi på födelsedagsresa i riga, lettland. där åt vi typ ihjäl oss och drack mängder med vin som sig bör. kolla till exempel denna charkbricka. wow alltså. 
 
 
och eftersom vi får en bild mindre i april är det inte mer än rimligt med ytterligare en charkisbild från riga, lettland. KOLLA VAD GOTT! åk dit och ät bara gör det.
 
 
i juni semestrade vi i reykjavik, island. där är det dyrt dyrt dyrt men ändå härligt förstås. en kväll unnade vi oss finmiddag på stan och åt då detta. musslor och fisk som var fantastisk! tänker på detta ibland när jag är sugen på seafood, så magiskt.
 
 
i juli var vi i tromsø, norge. där åt vi mest billig mat för att utemat var så dyrt, men ibland unnade vi oss sushi. detta däremot åt vi på vår terass varje dag när solen sken: melon och müsli med yoghurt. denna bild får mig att längta ihjäl mig efter sommaren. snart!
 
 
ingen mat på denna bilden tänker ni nu! men den sammanfattar vår semestervecka i lavaggiorosso/levanto, italien. här sitter vi på en liten restaurang som serverade autentisk italiensk mat, pasta, bröd, rödvin osv. amazing.  italien är mitt gamla hem från snart tio år sedan och deras mat ligger mig otroligt varmt om hjärtat. sallad caprese och spagetti vongole är mina favoriter.
 
 
hemma igen i september! här är min frukostfavorit som även är trendig på instagram: smoothiebowl. mixa frukt och bär och ät med goda saker på. denna innehåller banan, hallon, avocado och soygurt. 
 
 
i oktober lagade jag en massamassa mat då jag bland annat firade min födelsedag med en stor champagnebrunch med mina tjejer. detta lagades en vardagskväll innan nattjobb på kanelbullens dag! en rödbet- och fetaostpaj och en kanelbullekladdkaka. fick lite feeling kan man säga.
 
 
(null)
i november lagade också en massa mat hemma. bland annat detta drömmiga: panerad fisktacos med mango, fetaost- och avocadosalsa. hur gott?! så gott. 
 
 
i december besökte jag min bästis i london och där åt vi bland annat mycket av min favorit pocherade ägg. har lärt mig göra det själv hemma till perfektion och är så lycklig för det. detta är bland annat med stekt spenat ocg lagrad ost! det var alles, hoppas ni tyckte det var lite kul? ciao.
 
Kommentera inlägget här: