Annie Bogsjö

je ne regrette rien

something about norway

Kategori: mina dagar, resor

denna sommaren blir min tredje i detta land, och jag har flera gånger fått frågan om hur det är att jobba i norge. jag funderar på vad det är som gång på gång drar mig tillbaka hit. naturen och allt som finns här är ju magiskt vackert, och människorna som bor här är så himla trevliga. språket är enkelt att förstå vilket är ett stort plus och gör allt mindre krånligt. sen är kulturen här väldigt annorlunda mot hemma, folk här är mer aktiva än i sverige. de tränar oftare, är ute mer och alla typer av friluftsliv och utomhussport är en självklarhet. jag själv föredrar ju en vandring kring snötäckta glittrande berg än att ligga vid en pool på ett all inclusive-hotell alla gånger. att ha tillgång till naturen precis bakom huset är väldigt lyxigt en hel sommar, och gör att du orkar med att jobba och spara din semester tills hösten kommer och du verkligen behöver den!
 
lönen är ganska mycket bättre än hemma och även arbetsvillkoren är det stor skillnad på, heltid i norge är bara 35 timmar i veckan, alltså mindre än sveriges 40 timmar, och du får även mer för obekväm arbetstid än hemma. för att jobba som sjuksköterska här krävs det såklart lite pappersjobb och för alla jobb också ett besök till skatteetaten (skattekontoret), men så fort det är klart är det enkelt. norsk legitimation har du sedan livet ut och den kan du använda om och om igen. för er som inte har provat uppmanar jag er verkligen att åka hit! även om norska kronan just nu är ganska låg så är det värt det, både erfarenhetsmässigt och ekonomiskt. rekommenderar det varmt. ciao!
 
Kommentera inlägget här: